Home » Proptech og energieffektivisering » Effektiv, sikker og kontaktløs håndtering av innkommende pakker og internt utstyr
Sponset

Den nye normalen treffer mange arbeidsplasser med nye krav om distansering for å opprettholde sikkerheten til sine ansatte. Disse endringene kan ha en varig konsekvens for daglige aktiviteter og logistikk.

Digitale pakkeskap er den nye hverdagens løsning for å håndtere pakker som leveres til bedriften eller til distribusjon av internt utstyr og verktøy. I et samfunn der større fleksibilitet og minimering av berøringspunkter er ønsket, er pakkeskap i bedriften eller næringsbygget en fremtidsrettet løsning for håndtering av innkommende pakker og leveranser på en sikker måte.

Økt fleksibilitet med hjemmekontor og variable arbeidstider gjør at dagens løsning hvor mange næringsbygg har en resepsjon som håndterer pakkeleveranser mellom kl. 08.00 – 16.00, ikke lenger er et tilstrekkelig tilbud. Fleksibilitet i arbeidssted og arbeidstid fordrer økt behov for fleksibilitet for andre tjenester også.

De fleste har behov for å oppsøke arbeidsplassen for å ha fysiske møter eller hente utstyr de har bestilt, levere pc til reparasjon, hente produkter for service eller demo. Med digitale pakkeskap er ikke ansatte avhengige av å hente eller levere pakker til bestemte tider. Der man tidligere måtte slippe transportøren inn i kontorlandskapet, eller resepsjonisten møtte 20-30 forskjellige transportører i løpet av en dag, vil pakkeskapet tilby kontaktløs levering.

Bedrifter kan minimere berøringspunkter mens de fremdeles opprettholder sikkerheten i leveranser til store organisasjoner.

Intern og ekstern bruk

De fleste transportører kan levere pakker direkte i de digitale pakkeskapene. Når transportøren har levert pakken i skapet får den ansatte en melding på SMS, mail eller via en app med en kode som brukes til å åpne riktig skap.

Quadient utvikler moderne og gode løsninger for pakkehåndtering. Les mer om pakkeskap her.

– Hvis du bruker appen, kan du bruke bluetoothfunksjonen når du henter pakken. Løsningen er veldig smidig og en trygg og sikker måte å håndtere pakkelevering. Skapet kan stå i resepsjonsområdet, eller utendørs om det trengs, da slipper man også å få mange mennesker inn i bygget og rundt i etasjene på leting etter riktig ansatt, sier Lars Espen Aasheim som er daglig leder i Quadient, et selskap som er ledende på digitale pakkeskapløsinger.

Lars Espen Aasheim daglig leder i Quadient

Lars Espen Aasheim

Daglig leder i Quadient

Bedrifter kan minimere berøringspunkter mens de fremdeles opprettholder sikkerheten i leveranser til store organisasjoner.

– Digitale pakkeskap gjør det enklere for transportørene å optimalisere rutene sine og levere flere pakker til ett punkt. Dette bidrar til å gjøre logistikken mer miljøvennlig og bærekraftig, tilføyer Aasheim.

Fleksibel løsning

Løsningen Quadient leverer er modulbasert. Det gjelder kabinettet som skapene og teknikken er montert i, men også størrelsen på boksene.

– Behovet til kundene er vidt forskjellig. Hvis hjemmetjenesten i en kommune vil bruke denne løsningen for å holde orden på virksomhetens bilnøkler trenger de bare små luker. Om XXL ønsker å bruke løsningen for å distribuere varer fra et hent-selv-lager ville de trenge skap og bokser som er store nok til å romme sykler og romaskiner.

Tatt godt imot

Aasheim forteller at kundene som har tatt i bruk de digitale pakkeskapene er svært fornøyde.

– Tilbakemeldingene er ubetinget positive. Det handler om fleksibilitet og opplevelsen av en enkel måte å håndtere pakker på, da de kan hentes og leveres når som helst på døgnet. Pakker blir ikke hensatt uten tilsyn, og behovet for manuell administrasjon er fjernet. De trekker også frem sikkerhet og effektivitet som viktige fordeler, avslutter Aasheim. 

Quadient utvikler moderne og gode løsninger for pakkehåndtering. Les mer om pakkeskap her.

Av: Tom Backe, [email protected]

Neste artikkel