– Lyset inspirerer meg og har vært som en slags drivkraft hele veien. Jeg husker at min mor tok meg med til Nasjonalgalleriet da jeg var veldig liten, og et maleri av Rembrandt brant seg fast på netthinnen. Jeg ble helt fasinert, og det var lyset jeg så og ikke malingsflekkene på lerretet, sier Calina Pandele Yttredal. Hun er billedkunstner, lyskunstner og forfatter, og har reist mye rundt for å studere lyset i forskjellige deler av verden.

 –  Det er fasinerende å oppleve så mange ulike varianter av lys. Særlig har de spesielle lys- og fargefenomenene jeg har opplevd i Nord-Norge vært en inspirasjon i kunsten min, sier kunstneren.

Pleksiglass og LED-lys

Yttredal er opptatt av å bruke nye og spennende materialer i kunsten sin, og sammenligner seg selv med en alkymist i måten hun blander og eksperimenterer på.

–  Lyset er synlig bare i det øyeblikket det faller på noe, enten det er blankt, matt, glass eller plast. Materialet har mye å si.

Dette er også motivasjonen for at hun har valgt å samarbeide med Plexon på to av sine kunstprosjekter.

– Pleksiglass har veldig spesielle egenskaper og kommer i mange varianter. Det kan ha ulike grader av gjennomsiktighet, og sammen med lys er dette et veldig spennende materiale.

Samarbeidet har munnet ut i to kunstverk der pleksiglass og LED-lys spiller en viktig rolle.


– I lysskulpturen Wind-Eye og lysutsmykningen Landskap fra Finnmark ønsker jeg å vise hvordan vi kan påvirke og forme omgivelsene våre ved hjelp av lys og farge, sier Yttredal. Foto: Ragnar Sæbø


Et vindu mot verden

Lysskulpturen Wind-Eye er plassert på et utsiktspunkt på Tranøy i Nordland, og er en del av Kunstpark Tranøy. Den står på linje med Tranøy Fyr, og er formet som en pyramide med en imponerende glasskule i midten, produsert på Hadeland Glassverk.

– Målet med lysskulpturen var å gi både fastboende og besøkende en forsterket opplevelse av stedet, og den spektakulære naturen. LED-lyset gjennomlyser glasskulen nedenfra med skiftende scenarioer og blander seg med dagslyset. Og hver av de mange luftboblene i kulen er som et eget univers, med bilder som stadig skifter. Som i et kaleidoskop, sier Calina Pandele Yttredal.

LED-lyset er programmert med skiftende fargenyanser og gjør at skulpturen fremstår forskjellig på ulike tider av døgnet.

 – Avhengig av vær og årstid vil den spille sammen med naturlyset og landskapet rundt. Skulpturen er ment å romme essensen av mine inntrykk av stedet, med assosiasjoner til et voktende og hemmelighetsfullt øye, et vindu mot landskapet, en fyrlykt, sier kunstneren.

Som en del av naturen

På Kirkenes Snøhotell er lysutsmykningen Landskap fra Finnmark montert. 10 meter med pleksiglass ble skåret ut som konturer av Finnmarksfjellet, og malt med iriserende, interfererende og transparente medier på atelieret til Edvard Munch på Ekely.

– Verket gjenspeiler essensen av Finnmarks lys og natur, sier Calina Pandele Yttredal.

Snøhotellet ønsket seg en utsmykning til den gamle trebygningen som rommer hotellets restaurant. Og som i Wind Eye ble LED-lys installert og programmert til å skifte nyanse i takt med døgnets timer.

– Montert på byggets store glassfasade blander kunstverket seg med naturen og skaper en dybdeeffekt. Og når mørket faller på, blir det som spor etter landskapet som ble borte. Avhengig av hvordan lyset treffer, blir maleriet levende, og hele tiden forskjellig, sier Yttredal, som håper at lyskunsten er med på å gi de besøkende en spesiell opplevelse.

– Jeg ønsker å skape uttrykk som fremhever naturen, og bringer den nærmere mennesket.

FAKTA

  • Calina Pandele Yttredal er billedkunstner, forfatter og foredragsholder med spesialisering innen romkunst og lys.
  • Hun er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og har stilt ut nasjonalt og internasjonalt, samt gitt ut flere fagbøker om lys, farge og design.
  • I 2009 mottok hun Kultur- og næringsprisen for sin lysutsmykning på Paleet i Oslo.

Kilde: calinapandeleyttredal.com