Martine Kveim er medgründer i CHOOOSE og var med da de fem vennene satt på en barkrakk i Oslo sentrum, og ideen om å skape en bedre verden tok form:

- Vi var som folk flest. Vi stolte på politikerne og vi gjorde alle litt for å bidra, men vi visste ikke helt hva mer vi skulle gjøre. Jeg har bakgrunn i kommunikasjon, og i kursing av barn og ungdom i livsmestring og positiv psykologi gjennom min andre gründervirksomhet, Young Happy Minds. Kommunikasjon og positiv psykologi ble en gjennomgående tankegang for oss. Hvordan rebrande klimautfordringene og bringe inn noe helt nytt. Verden er lei av grønne og grinete pekefingre! Vi ønsket ikke å snakke om det som er negativt, men heller vinkle det mot noe positivt. Istedenfor «nei til kjøtt og kjøttfri middag», tenker vi mer «ja til pannekakemiddag!» Vårt mål er at det skal være enklere å gjøre det bra enn å gjøre det dårlig. Se på Tesla. De lagde en bil som ser fet ut, så alle ville ha den, og etter en stund kjenner du på kroppen at du vil gjøre flere riktige valg.

Klimapositive ansatte og unge influensere

CHOOOSE har både privatkunder og bedrifter som ønsker å bli klimapositive, og ble i 2017 kåret til årets startup i Norden og topp ti startup i verden av Richard Branson. I samarbeid med FN jobber de med å redusere Co2-utslipp globalt. Fra 29 kroner i måneden kan du som privatperson kjøpe utslippstillatelser som finansierer bærekraftige prosjekter i utviklingsland.

- Bedriftskunder er størsteparten av vår kundegruppe. Vi ønsker å være trampolinen fra styrerommet ut til de ansatte. De vet kanskje at bedriften har en bærekraftig strategi, men hva innebærer det? Det skaper lite engasjement. Folk ønsker å bidra og vi ønsker å engasjere. Vi jobber også mot bedriftsledere og unge mennesker. Se på Tise, for eksempel. Den norske gratis-appen for gjenbruksklær og interiørartikler. 50 prosent av alle unge jenter i Norge bruker Tise, og det er ikke kult å gå med dyre handleposer lenger, sier Kveim.

Skal doble Oslos planlagte CO2-kutt i 2019

Under Oslo Innovation Week som avholdes 24.-28. september, kommer CHOOOSE til å være godt synlig med gigantiske rosa ballonger på ti meter i diameter som viser hvordan ett tonn Co2 faktisk ser ut. Både Martine Kveim og medgründer Andreas Slettevoll skal stå på scenen, og selve arrangementet er gjort klimapositivt av Get TDC (CHOOOSE sin aller første kunde og trofaste støttespiller). Oslo Innovation Week drives av Oslo Business Region på vegne av Oslo Kommune og Innovasjon Norge, og er en aktivitetsuke med hensikt å synliggjøre og styrke Oslo og Akershusregionens innovasjonsevne overfor miljøer i inn- og utland. Barack Obama skal også delta på dette arrangementet.

- Oslo har verdens øye på seg. Sammen med Oslo Innovation Week og JCP har vi en kampanje som heter «100% Oslo». Vi ønsker her å engasjere større og mindre aktører fra næringslivet til å kutte mer både på lokalt og globalt nivå. Til sammen skal vi doble Co2-kuttene Oslo kommune skal gjennomføre i 2018, og vi er langt på vei allerede, sier Kveim.

Norway Cup og klimapositiv fredagspils

To av aktørene som stiller seg bak 100% Oslo-initiativet, er Santander Bank og Restaurant Asia. I tett samarbeid med CHOOOSE gjorde Santander Bank Norway Cup i 2018 til et klimapositivt arrangement. Her fikk barna være med å bidra til en bedre verden.

- På Norway Cup kuttet vi 3000 tonn CO2. Barna fikk skåre mål for klima, og de fikk kjenne på det å både ha det gøy og redde verden samtidig. Akkurat slik vi tenker. Standen var en av de mest besøkte på hele Norway Cup, smiler Martine.

Restaurant Asia på Aker Brygge har kuttet ned fra 30 prosent til 20 prosent kjøtt, og jobber også mye med å kutte ned på matsvinn. I tillegg skal de sammen med CHOOOSE gjøre en av de mest populære rettene på menyen klimapositiv, og de skal kjøre i gang med «Klimapositiv fredagspils».

- At Restaurant Asia putter klimapositivitet på menyen er et godt eksempel på hvordan bærekraft kan oppstå i samspillet mellom forbruker og merkevare. Asia gjør fantastiske tiltak for å kutte Co2 allerede, men har manglet den broen over til forbrukeren som gjør det tydelig at de har en bærekraftsstrategi. Det er ikke så mye som skal til. Det skal være mulig for alle. Jeg elsker å være i naturen, og får vondt i kroppen av å se plast i havet. Vi prøver alle å bidra, men det monner ikke. Vår filosofi er å hjelpe til og finne hva som engasjerer akkurat deg. Da er du mye mer utholdende og du har større sjanse for å lykkes, avslutter en glødende engasjert Martine Kveim.