80 prosent av arealet skal gi plass til over 3000 arbeidsplasser og på det resterende arealet blir det bygd rundt 500 leiligheter. Prosjektet er under bygging i dag, og de første leietakerne flytter inn i juni 2015, mens de resterende leietakere flytter inn sommeren 2016.

- Dette blir en helt egen bydel når området er ferdigutviklet og vil inneholde en rekke kommersielle aktiviteter som gjør hverdagen enklere for de som lever og arbeider i området, forteller Lovisa Hegborn som er Hospitality Manager i Fornebuporten.

                                     En ny bydel med alt man trenger

Lovisa Hegborn - Hospitality Manager i Fornebuporten. Foto: Geir Hasle

- Området vil få restauranter, cafeer, butikker og treningssenter med utstyr som er «state-of-the-art». Om noen år kommer sannsynligvis også den nye T-banen til Fornebu på plass. Da blir reisetiden fra Majorstua til Fornebu på behagelige ni minutter, sier Hegborn.

Hun skal legge forholdene til rette på en slik måte at de som jobber her har alt de trenger og ikke skal mangle noen ting.

- Vi jobber for eksempel med et serveringskonsept som både vil bestå av en stor og fin personalrestaurant, men også kaffebarer, bakeri med pizzaovn, lunsj- og middagsrestauranter. Ideen er at vi skal bli et lokalt vannhull for hele Fornebu, hvor man kan gå etter jobb, ta med familien i helgene, eller spise en forretningslunsj, forklarer hun.

Medarbeiderne i fokus

Som Hospitality Manager er Hegborns viktigste oppgave å sette medarbeiderne i fokus, sørge for at de har det bra og at de kommersielle aktivitetene som det er behov for i et slikt prosjekt hele tiden blir levert, og ikke minst at det er høy kvalitet på det som leveres.

- Min oppgave er å følge opp alle avtaler mellom handel og servicekonsept og se til at det konseptet som leveres er det som kundene, eller de ansatte på området, vil ha. Siden vi hadde en ambisjon om å gjøre dette området unikt, søkte vi etter erfaringer internasjonalt og reiste blant annet til Google og spurte om hva de hadde gjort for å skape så motiverende arbeidsplasser som de er kjent for, sier Hegborn.

Svaret lå i å satse på "soft services" og "soft values", noe som blant annet betyr å ha alt det man trenger rett i nærheten.

- Tilgjengelighet er noe av det viktigste, og vi har også tatt hensyn til de nyansatte som kommer rett fra universitetene og som er vant til å leve på en campus hvor alt man trenger av ulike tilbud er rett i nærheten. Vi tenker mye på den samme måten når vi planlegger denne nye urbane bydelen, avslutter Hegborn.