– Beliggenheten ved sjøen og alle tilbudene i Oslo er det som frister kjøperne, sier eiendomsmegler Ingun Iselin Husebø i DnB Eiendom.

Og kjøpere er det mange av. Etter et stille år i fjor, selges det nå fire-fem leiligheter i uken. Bare litt over 100 av de 750 leilighetene er usolgte. De rimeligste leilighetene som er igjen, koster under 4 millioner kroner, mens den dyreste som er solgt kostet nær ti ganger så mye.  

Arkitektsamarbeid

– Det virker som mange måtte se Sørenga selv for å tro på slagordet vårt om Fjordbyens beste beliggenhet, sier eiendomsmegler Husebø, som nå hovedsakelig selger leiligheter i byggene tegnet av arkitekt Kari Nissen Brodtkorb.

Hennes kontor er ett av fem som har satt sitt preg på området.

– Arkitektene har vært åpne om planene sine, og har samarbeidet for å gi Sørenga et mest mulig harmonisk og helhetlig uttrykk, sier Husebø.

Som en del av dette uttrykket, er det valgt én type teglstein for alle byggene. Likevel opplever Husebø at mange er imponert over mangfoldet i uttrykk.

– Alle byggene har sin egen stil, og mange finner fort sin favoritt, forteller hun.

Park og sjøbad

I tillegg til arkitekturen og sjøutsikten, er det to ting som preger Sørenga: En park som går gjennom hele området, og ned til det splitter nye Sørenga Sjøbad, som nå åpner for bading for alle.

– Det virker som folk både synes det er et hyggelig sted å bo og et fint sted å besøke, sier Husebø, som ser at den nye, merkede ”Havnepromenaden” gjør at flere får øynene opp for hvor Sørenga faktisk ligger og hvor nær det er sentrum.

Flere restauranter

Sørenga får også stadig et bredere serveringstilbud. Allerede på plass er Promenaden Mat & Vinhus, Bun’s Burger Bar og Evita Espresso Bar. 1. juli åpner Cargo, fra folkene bak Jacob Aall. Stedet blir en fullverdig italiensk restaurant med 370 sitteplasser, innredet i en stil som preges av gjenbruk, inspirert av kontainerområdet rundt Sørenga.

– Cargo har håndplukket kokkene sine fra stjernerestauranter i London, så dette gleder jeg meg virkelig til, sier Husebø.