Uttrykket fra vugge til grav er velkjent og velbrukt – det er livsløpet vi alle er nødt til å forholde oss til. Skal vi ta vare på miljøet, må vi tenke enda et skritt videre, og det er denne tanken som har skapt uttrykket Cradle to Cradle, også kjent som C2C.

Materialer som benyttes skal ikke finne sin grav på en søppeldynge, det skal finne nytt liv, det skal finne veien til en ny vugge. Eller i dette tilfellet – en ny stol.

En ildsjel

Selskapet Scandinavian Business Seating (SBS) startet tidlig. Selskapet hadde én ansatt – en kvinne ved navn Kjersti Kviseth – som var glødende opptatt av miljøet, og som på begynnelsen av 90-tallet jobbet hardt for å bli hørt. Gradvis ble hele selskapet smittet – deres produkter skulle være resirkulerbare.

Carl P. Aaser, miljøsjef i SBS, forteller at det tok lenger tid før markedet begynte å etterspørre C2C enn det de hadde trodd.

− Det var ikke før på midten av 2000-tallet at forbrukerne virkelig begynte å bli bevisste rundt dette, men nå er til gjengjeld etterspørselen stor, så nå høster vi virkelig fruktene av vårt arbeid, forteller Aaser.

− Noen materialer kan miste noen av sine egenskaper hvis det blir resirkulert. Plast får ofte forurensning og det resirkulerbare materialet får litt lavere kvalitet, og derfor må vi legge inn mer testing underveis.

Må være enkelt

Stolene som produseres av SBS er laget slik at de enkelt kan demonteres, uten verktøy og uten spesialkunnskap.

− Alle deler av stolen, bortsett fra skum og tekstil, er resirkulerbare, og 95 prosent av stolen er laget av resirkulert materiale, sier Aaser.

Men det finnes også noen utfordringer. Man må beregne mer tid for å sikre at produktene holder samme kvalitet.

− Noen materialer kan miste noen av sine egenskaper hvis det blir resirkulert. Plast får ofte forurensning og det resirkulerbare materialet får litt lavere kvalitet, og derfor må vi legge inn mer testing underveis. Vi lager stolene og tester dem med jomfruelig plast. Når stolen er testet og godkjent, og vi forsøker å støpe med resirkulert plast, oppdager vi at de knekker. Vi må derfor gjøre verktøyendringer, vi må kompensere og sørge for at kvaliteten på det ferdige produktet er den samme, forteller Aaser.
 
Han er likevel ikke i tvil om at det lønner seg.

− Det er litt mer tuklete og det tar litt mer tid, men totalt sett er det billigere. Dessuten er det utvilsomt bedre for miljøet. Jeg er dessuten overbevist om at kundene våkner mer og mer. Bedrifter som er bevisste rundt miljø vil vinne, det er på denne måten man kan differensiere seg fra sine konkurrenter, avslutter Aaser.